Så skriver du ett riktigt bra CV

Publicerad: april 10, 2025 av admin

Har du sett att ditt drömjobb blivit ledigt och vill skicka in en så stark ansökan som möjligt? Då är det extremt viktigt att du har ett bra och snyggt CV som verkligen fångar arbetsgivarens eller rekryterarens intresse, samtidigt som du vill att de får ett så korrekt och professionellt intryck av dig som möjligt. 

Även om vi på Onlinebemanning strävar efter att ha roller och tjänster som inte kräver något CV för ansökan, så händer det självklart ibland att vissa roller eller arbetsgivare efterfrågar ett CV i samband med rekryteringsprocessen. I dessa fall är det av yttersta vikt att du vet hur man skriver ett så bra CV som möjligt.

Att skriva ett så bra, strukturerat och väldesignat CV som möjligt kan oftast vara den absolut viktigaste delen av hela ansökningsprocessen. Ditt CV är i många fall det absolut första intrycket arbetsgivaren får av dig, och ibland kan det vara den enda chansen du har att få upp arbetsgivarens ögon för dig när de sitter och gör en första sållning bland alla ansökningar och kandidater som inkommit till rollen. Att skriva ett tydligt, välformulerat och strukturerat CV kan därför vara skillnaden mellan att bli kallad till en arbetsintervju vart du får berätta mer om dig själv och lysa med dina personliga egenskaper eller hamna i skräphögen med de andra kandidaterna som aldrig får denna vidare möjlighet. 

Men sitt lugnt i båten, i denna artikel hjälper vi dig med alla aspekter du behöver tänka på för att skriva ett så bra CV som möjligt och ökar dina chanser att bli kallad till de eftertraktade intervjuerna. 

Struktur och Layout

Det första och kanske enklaste tipset vi kan ge dig för att skriva ett bra CV är att det ska vara lättläst. En arbetsgivare har varken tid eller ork att traggla igenom en massa osammanhängande eller ostrukturerad text för att försöka hitta informationen de söker eller försöka avgöra ifall du är en intressant kandidat eller ej. Ett välskrivet och bra CV ska därför vara lättöverskådligt och snabbt att skumma igenom. Tänk på att rekryterare i genomsnitt lägger under en minut på att göra en första granskning av ett CV och göra en första bedömning ifall de vill titta närmare på detaljerna. 

Hur skriver du då ett bra och välstrukturerat CV:

  • Använd en professionell och lättläst mall, det finns massvis med mallar ute på nätet och det absolut bästa är att använda någon av tjänsterna, som t.ex. cv-mallen.se  som erbjuder professionella mallar som både sticker ut i mängden samt ger dig den mest optimerade strukturen på ett bra CV. Så försök inte uppfinna hjulet igen genom att försöka skapa din egen mall, det jobbet har redan proffsen gjort åt dig.
  • Använd klara och tydliga rubriker i ditt CV så personen som läser CV:t förstår exakt vad det är de tittar på. Exempel på olika rubriker och sektioner du bör ha med i ett bra CV är t.ex. “Sammanfattning”, ”Arbetslivserfarenhet”, ”Utbildningar”, ”Kompetensområden”, ”Språkkunskaper”, “Certifieringar”.
  • Börja ditt CV med en klar och tydlig sammanfattning över vem du är, vad du kan samt vad du söker. Det räcker ofta med 4-5 välskrivna meningar för att arbetsgivaren ska bli intresserad av att läsa vidare.
  • Skriv i omvänd kronologisk ordning, dvs. börja med de senaste först/högst upp. Detta gäller för samtliga områden som Arbetslivserfarenhet, Utbildning, Certifieringar etc.
  • Försök att undvika allt för långa texter och stycken, fokusera på att få med den mest relevanta informationen som arbetsgivaren behöver känna till. Känner du att det du behöver ha med fortfarande är väldigt mycket så rekommenderar vi att använda dig av punktlistor för att göra det mer lättöverskådligt.
  • Ett professionellt CV skickas in i PDF-format, så börja inte trixa med word eller andra liknande format. 

Varje jobb är unikt, så se till att anpassa innehållet

Ett av de absolut vanligaste misstagen när det kommer till arbetssökning idag är att tro att det räcker med att ha ett välskrivet CV som man sedan skickar in till alla olika jobb man söker. Denna approach fungerar inte på dagens konkurrensutsatta arbetsmarknad vart rekryterarna ofta drunknar i CV:s från en uppsjö av kandidater. 

Vår rekommendation är att alltid anpassa ditt CV till tjänsten du vill söka. Vi menar inte att du ska skriva om hela ditt CV från grunden varenda gång du söker ett jobb, men se till att alltid lyfta fram och fokusera på det som är viktigt för den specifika tjänsten och företaget du söker till. 

Ett par tips för att anpassa ditt CV:

  • Läs noga igenom jobbannonsen och plocka ut de krav och nyckelord du kan identifiera. Lyft sedan fram dina kunskaper och erfarenheter så du visar hur du matchar det arbetsgivaren efterfrågar på ett klart och tydligt sätt.
    Exempel: Om det för den aktuella rollen ses som meriterande att ha erfarenhet i Vismas ekonomisystem och du arbetat i systemet tidigare så lyft fram detta på ett klart och tydligt sätt. Istället för att skriva en generisk mening om att du har tidigare erfarenhet av att arbeta med ekonomisystem skriver du något i stil med “Arbetade dagligen i Vismas ekonomisystem med både inkommande och utgående fakturor, är totalt självgående med systemets samtliga funktioner och moduler”.
  • Anpassa gärna även dina tidigare jobbtitlar, arbetsbeskrivningar och prestationer så de klart och tydligt visar att du är rätt person för jobbet. 

Exempel: Om du t.ex. söker ett jobb med titeln ”Butiksbiträde med erfarenhet av kassaarbete och kundservice” och vill lyfta fram att du har den efterfrågade erfarenheten så skriv inte bara en kort mening som ”Ansvarade för kassan och hade kundkontakt”. Skriv istället något i stil med “Skötte daglig kassahantering i butiken och gav service till över 100 kunder per dag. Jag utsågs även till månadens medarbetare tre gånger i rad för den uppskattning kunderna visade för den hjälp jag gav dem”

  • Lyft fram dina tidigare resultat och konkreta framgångar som du uppnått och varit delaktig i. Det är viktigare för en arbetsgivare att veta vad det är du fakltiskt har bidragit med och åstadkommit i dina tidigare roller, inte bara vad dina arbetsuppgifter var. Lyft därför gärna fram dina erfarenheter och resultat med konkreta siffror vid de tillfällen det är möjligt.

Ett par exempel på hur du kan lyfta fram resultat:

”Ledde ett initiativ för att förbättra kontrollrutinerna vilket minskade felplock i lagret med 30%.” 

”Sålde mjukvarulicenser för 1,2 miljoner kronor under 2024, detta var 20% över det utsatta målet.”

”Upphandlade och implementerade ett nytt bokningssystem som minskade administrationstiden med 20% för användarna.”

Tips: Använd aktiva verb som genomförde, förbättrade, ansvarade för, ledde, ökade, utvecklade – det ger ett mer professionellt intryck.

Ett par avslutande tips

  • Glöm inte att ha korrekta kontaktuppgifter som rekryteraren hittar på ett lätt sätt.
  • Om du har en LinkedIn-profil så kan du med fördel även inkludera en länk till den i ditt CV.
  • Språket är viktigt! Se till att undvika stavfel och slarv, detta ger ett oseriöst intryck. Läs själv igenom ditt CV ett flertal gånger innan du skickar in det, använd gärna ett rättstavningsprogram (både när du skriver och när du känner dig klar), samt be en vän eller familjemedlem korrekturläsa CV:t. 
  • Inkludera allt som kan vara relevant och stärka din ansökan, så glöm inte relevanta kurser, certifieringar eller språk du talar.
  • Det är frivilligt att ha en bild i sitt CV, vi rekommenderar dock att inkludera en då det ger en mer personlig touch till ditt CV och ansökan. Se dock till att det är en professionell bild du använder. 

Lycka till med jobbsökandet!